Zaistniej w internecie - sprzedawaj on-line

Uruchomienie biznesu w sieci nie jest trudne. Jednak, żeby osiągnąć sukces trzeba wyróżnić się unikalnością i oryginalnością. Można również skorzystać z oferty sieci franczyzowych, które oferują biznes na licencji.

Co prawda motto rodem z filmów kogo nie ma dziś w sieci, ten nie istnieje nie ma zastosowania w codziennym życiu, jednak jest już coraz mniej firm, które nie mają swoich stron internetowych czy profili na portalach społecznościowych.

Strona internetowa.

O tym, że prowadząc biznes strona internetowa to ważna sprawa przekonywać nikogo nie trzeba. Niestety na samym posiadaniu strony sprawa się nie kończy. Ważne jest również to jaka jest, jakie zawiera informacje i jakie wspomnienia pozostawia w głowie naszemu klientowi. Dzisiejsi konsumenci często pierwsze wrażenie na temat przedsiębiorstwa wyrabiają sobie na podstawie jego wizytówki w internecie – strony internetowej.

Jaka powinna być? Poniżej kilka wskazówek:

  • czytelna i łatwa w obsłudze.
  • oryginalna, zapadająca w pamięć ale jednocześnie nie zbyt agresywna.
  • przyciągająca uwagę potencjalnych klientów,
  • Czytelna, aby pozwolić im „na spokojnie” zapoznać się z ofertą oraz prosta w nawigacji

Krótka droga  od strony do sklepu internetowego

Dotychczas dobra produkowane przez przedsiębiorstwo sprzedawany były w sklepie stacjonarnym, w dobie internetu dużo bardziej efektywnym i tańszym sposobem dystrybucji produktów jest internet.  Często e-sklepy powstają na zasadzie pośrednictwa. Wystarczy znaleźć dostawców i można handlować nawet nie mając własnego magazynu.

Kupić czy wydzierżawić?

Sprawą kluczową, w przypadku e-sklepu jest oprogramowanie. Można je wydzierżawić wraz z usługą hostingową, zakupić lub zamówić według indywidualnego projektu. Najtańszym rozwiązaniem, kosztującym ok. 500–700 zł miesięcznie jest dzierżawa gotowego oprogramowania.

Przy jego wyborze trzeba pamiętać o takich funkcjach jak:

  • tworzenie baz klientów
  • możliwość sprawdzania statusu zamówienia,
  • zarządzanie stanem magazynowym,
  • dostęp do nieograniczonej liczby kategorii lub produktów,
  • łatwy w obsłudze panel administracyjny, służący do poszerzenia oferty sklepu,
  • integracji z porównywarkami cenowymi.

Miejsce w sieci

Ogromne znaczenie dla powodzenia projektu ma domena, czyli adres sklepu internetowego. Najlepiej, gdy będzie kojarzył się ze sprzedawanym asortymentem. Dlatego nazwa powinna być dobrze przemyślana i łatwa do zapamiętania. Dobrze jest również zarejestrować nie jedną, a kilka domen, czyli pamiętać  o różnych rozszerzeniach, takich jak pl, eu, com.  Koszt wykupienia jednej domeny to ok. 100 zł.

Gdy przedsiębiorstwo działa na rynku od dawna, jego marka jest powszechnie znana, domeną powinna być nazwą, a link do e-sklepu powinien znajdować się w widocznym miejscu na firmowej stronie.

7 dni i 24 h

Przy wyborze firmy, która zapewni sklepowi fizyczne miejsce w przestrzeni wirtualnej trzeba pamiętać, że najważniejsza nie jest pojemność dostępnego dysku, ale szybkość transferu danych. Istotne jest też to, jak długo hostingodawca przetrzymuje kopie zapasowe danych oraz jak szybko reaguje na awarie. Im szybciej usuwa usterki tym lepiej, bo nie będzie przestojów w działaniu sklepu. Koszt hostingu na potrzeby niewielkiego sklepu to wydatek rzędu kilkuset złotych rocznie.

Pokazać się światu

Wsparcie marketingowe dla e-sklepu jest konieczne.  W internecie jest szereg narzędzi, za pośrednictwem których można przeprowadzić promocję e-sklepu. Mowa tu na przykład o pozycjonowaniu w wyszukiwarkach internetowych. W tym celu należy zgłosić się do agencji, która się w tym specjalizuje, by zadbała o utrzymanie strony www danego sklepu na stałej pozycji wybranej przez przedsiębiorcę w wybranych wyszukiwarkach internetowych, czyli przede wszystkim w google. Przy promowaniu sklepu sprawdzi się też inwestowanie w porównywarki cen, jak Ceneo.pl, Nokaut. Pozwalają onebudować zaufanie do sklepu, bazując na opiniach użytkowników. Pomagają też w tworzeniu marki i zwiększaniu jej rozpoznawalności na rynku. tym takie działania nie są drogie. Szczególnie, że większość firm prowadzących wyszukiwarki zrezygnowała z abonamentu. Pobierają od klientów opłaty za tzw. przeklik. Średnia cena kształtuje się na poziomie ok. 25 gr. W skali miesiąca może to dawać kilkaset złotych. Najlepszy skutek zostanie osiągnięty wówczas, gdy do porównywarki będą kierowane wszystkie produkty oferowane przez sklep. To byłoby jednak bardzo drogie. Dlatego można ograniczyć się do towarów promocyjnych czy tych, z których słynie sklep. Poza tym sposobem na wypromowanie sklepu jest reklama w popularnych serwisach branżowych i portalach internetowych, a także tradycyjnej reklamie w mediach.  

WAŻNE: Uwaga zmiana zasad

Polska musiała wdrożyć dyrektywę UE w sprawie praw konsumentów i dlatego od czerwca zaczynają obowiązywać nowe przepisy, co oznacza nowe obowiązki dla e-sklepów. Kupujący będzie mógł odstąpić od umowy bez podania przyczyny w ciągu 14 dni (obecnie ma na to 10 dni). Ta Informacja musi się znaleźć w widocznych miejscach na stronie, w regulaminie sklepu oraz formularzu odstąpienia od umowy. Jeśli klient nie zostanie odpowiednio poinformowany o swoich prawach, wówczas czas na zwrot zakupu wydłuży się aż do roku, a przedsiębiorca może ponieść dodatkowe koszty związane z przesyłką towaru.

 

Źródło zdjęcia: iStockphoto.com

Komentarze