Załatw sprawy w ZUS bez wychodzenia z domu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych, to jedna z najważniejszych instytucji w naszym kraju. Ma z nim do czynienia praktycznie każdy Polak, bez względu na wiek czy status materialny. Nieliczni jednak wiedzą, że wiele spraw w ZUS można załatwić bez odwiedzania tego urzędu osobiście. Co ważne, od teraz można to zrobić także za pośrednictwem systemu bankowości internetowej. 

 

Załatwianie spraw urzędowych przez internet, jest możliwe dzięki Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). To taki wirtualny odpowiednik najbliższego oddziału, gdzie możesz zarezerwować wizytę, złożyć wniosek 500 Plus lub sprawdzić stan konta emerytalnego. Od teraz, można z niego korzystać także za pomocą systemu bankowości internetowej Moje ING. Logowanie do PUE ZUS przez Moje ING jest dostępne tylko z wersji przeglądarkowej, obecnie nie ma tej możliwości poprzez aplikację mobilną.

Dla kogo Platforma Usług Elektronicznych ZUS?

PUE ZUS będzie przydatna każdemu. Szczególnie, jeśli jest:

  • ubezpieczony w ZUS,
  • przedsiębiorcą,
  • świadczeniobiorcą (np. emerytem lub rencistą)
  • lekarzem lub komornikiem.

Co możesz zrobić za pośrednictwem PUE ZUS?

Funkcji jest zaskakująco wiele! Oto co możesz zrobić po uzyskaniu dostępu do PUE ZUS:

  • zarezerwować wizytę w wybranej placówce ZUS,
  • uzyskać dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego,
  • złożyć wniosek o świadczenie wychowawcze Rodzina 500 Plus,
  • uzyskać dostęp do informacji o stanie konta ubezpieczonego,
  • otrzymać dostęp do informacji o członkostwie i składkach przekazywanych do OFE,
  • skorzystać z kalkulatora emerytalnego,
  • otrzymać dostęp do elektronicznych zwolnień lekarskich wystawionych ubezpieczonym zgłoszonym do ubezpieczeń przez płatnika składek.

Jeśli masz już profil zaufany ePUAP lub korzystasz z podpisu elektronicznego, to dostęp do PUE ZUS da Ci jeszcze więcej korzyści. Za jego pomocą będziesz mógł:

  • przesyłać drogą elektroniczną dokumenty ubezpieczeniowe, wnioski i zaświadczenia,
  • zgłosić nowego pracownika oraz obsłużyć rozliczenia, jeśli jesteś pracodawcą,
  • uzyskać dostęp do internetowej aplikacji programu ePłatnik, przeznaczonego dla przedsiębiorców.

Jak uzyskać dostęp do Platformy Usług Elektronicznych ZUS?


By stworzyć swój własny profil PUE ZUS, bez konieczności wizyty w oddziale urzędu, zaloguj się do Mojego ING. Następnie, wybierz w menu opcję „Usługi i narzędzia”. Następnie w „e-Urząd” wybierz  „PUE ZUS”, gdzie trafisz do procesu zakładania.

Chcesz dowiedzieć się więcej o PUE ZUS? Sprawdź

Jeśli logujesz się do PUE ZUS po raz pierwszy, potwierdź zgodę na przetwarzanie danych osobowych. System poprosi również o weryfikację kodem autoryzacyjnym. To niezbędne działania, by jak najlepiej zabezpieczyć Twoje dane osobowe.

 

Do PUE ZUS możesz też zalogować się ze strony internetowej ZUS i za jej pośrednictwem przejść do aplikacji Moje ING. Istnieje też opcja zalogowania się za pośrednictwem portalu ZUS, bez pośrednictwa banku. Wymaga to jednak potwierdzenia danych osobowych osobiście, w oddziale urzędu.


Ważne: żeby móc korzystać z PUE ZUS za pomocą systemu bankowości internetowej Moje ING, należy być osobą pełnoletnią i upewnić się, że bank posiada potwierdzone dane osobowe (twój PESEL, prawidłowy adres zamieszkania, a dokumenty tożsamości są aktualne i okazane w oddziale).

Co jeszcze powinieneś wiedzieć o Platformie Usług Elektronicznych ZUS?

Czy korzystanie z usług PUE ZUS jest płatne?

Nie, ZUS oferuje wszystkie te usługi za darmo.

Jakie warunki muszę spełnić, by móc założyć PUE ZUS?

Musisz być pełnoletni, posiadać zweryfikowane i aktualne dane w swoim banku.

Czy muszę osobiście potwierdzać swoje dane w urzędzie, by korzystać z PUE ZUS?

Nie, jeśli masz już utworzony profil zaufany, podpis elektroniczny lub zalogujesz się do PUE ZUS za pomocą Moje ING.
Po zalogowaniu się do PUE ZUS będziesz w stanie załatwić wiele urzędowych spraw, bez wychodzenia z domu i stania w kolejce. Wystarczy skorzystać z systemu bankowości internetowej Moje ING.