Wpłatomaty. Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania #FAQ

Wpłatomaty to urządzenia, które pozwalają w wygodny sposób wpłacić pieniądze na swoje konto bankowe. Chociaż korzystanie z wpłatomatów jest równie proste i bezpieczne, co wypłacanie pieniędzy z bankomatu, warto wiedzieć, jak dobrze się z nimi obchodzić i postępować w różnych sytuacjach. Dlatego zebraliśmy w jednym miejscu najczęściej pojawiające i powtarzające się pytania na ten temat. Jeśli chcielibyście dowiedzieć się jeszcze więcej, śmiało dawajcie nam o tym znać w komentarzach.

 

W jakich wpłatomatach mogę wpłacać pieniądze na konto w ING Banku Śląskim?

 

Pieniądze na konto w ING Banku Śląskim możesz wpłacać we wpłatomatach ING Banku Śląskiego i sieci Planet Cash. Twoja wpłata będzie zaksięgowana na koncie natychmiast.

Urządzenia te dostępne są w całej Polsce. Wpłatomat najbliżej siebie zlokalizujesz dzięki mapce pod tym linkiem:

 

https://www.ing.pl/indywidualni/konta-osobiste/jak-wyplacac-gotowke-bez-oplat?type=bankomat#bankomaty=2

 

Wpłatomat połknął moje pieniądze! Co zrobić, kiedy bankomat „zje” moje pieniądze?

 

Sytuacje, kiedy bankomat przyjmie gotówkę, ale odpowiednia kwota nie zostaje zaksięgowana na Twoim końce, nie zdarzają się często. Jeżeli transakcja wpłaty nie pojawi się na koncie, zgłoś reklamację do Banku. Przyczyną niezaksięgowania wpłaty może być błąd systemowy urządzenia lub nieprawidłowe jej wykonanie przez klienta. Na podstawie zgłoszenia reklamacyjnego bank przeprowadza analizę tej wpłaty.

 

Gdzie i jak zgłosić reklamację dotyczącą wpłatomatu?

 

W przypadku transakcji przy użyciu karty - bezgotówkowych i gotówkowych, klient może zarejestrować reklamację:

  • w bankowości internetowej i mobilnej Moje ING,
  • na infolinii Banku - pod numerem +48 32 357 00 69 w miejscach spotkań.

 

Jaki jest czas rozpatrywania reklamacji?

 

Reklamacje dotyczące wpłaty/wypłaty rozpatrywane są najszybciej, jak to jest możliwe. Maksymalny czas rozpatrzenia reklamacji to 15 dni kalendarzowych. 

Zgodnie z obowiązującymi umowami i procedurami termin ten obejmuje między innymi zgłoszenie urządzenia do rozliczenia, uzgodnienie gotówki znajdującej się w urządzeniu, przeprowadzenie analizy pracy urządzenia, a także analizy błędnej transakcji, na którą zgłoszona została reklamacja.

 

Jak wpłacać pieniądze, żeby uniknąć zablokowania wpłatomatu?

 

Ułóż banknoty równo i w jedną stronę -  wyprostuj zagięcia. Banknoty nie mogą być spięte spinaczami, ani gumkami (obce przedmioty mogą uszkodzić wpłatomat). Przelicz wpłacaną kwotę. Nie musisz układać banknotów nominałami, mogą być przemieszane, a urządzenie samo policzy, ile i jakie banknoty wpłacasz. Większość urządzeń może przyjąć jednorazowo 100 banknotów podzielonych na dwie części, każda po 50 sztuk.

 

Czy podczas jednorazowej wpłaty mogę włożyć do wpłatomatu banknoty o różnym nominale?

 

Tak, możesz włożyć banknoty o różnych nominałach: 10, 20, 50, 100, 200 i 500 złotych. Pamiętaj tylko, że bankomaty nie przyjmują bilonu.

 

Czy mogę włożyć do bankomatu uszkodzone banknoty?

 

Wpłacane do wpłatomatu banknoty nie mogą być podarte, pogniecione, mokre czy z zagiętymi rogami. Jeśli masz zniszczone banknoty, wymień je w kasie Banku na nieuszkodzone. Banknot, który zachował od 45 do 75 proc. pierwotnej powierzchni w jednym fragmencie, zostanie wymieniony za połowę jego wartości nominalnej. Banknot, który zachował ponad 75 proc. pierwotnej powierzchni w jednym fragmencie, a także banknot przerwany na nie więcej niż dziewięć części stanowiący w całości 100 proc. powierzchni banknotu, bank wymieni go za jego pełną wartość nominalną.

 

Jaka jest maksymalna kwota wpłaty lub liczba banknotów jaką przyjmuje bankomat?

 

To, ile banknotów możesz wpłacić do wpłatomatu, zależy od danego urządzenia.

Warto wiedzieć, że większość urządzeń może przyjąć jednorazowo 100 banknotów podzielonych na dwie części, każda po 50 szt.

 

Co w przypadku, gdy nie wszystkie wpłacane środki trafią na konto. Co robić w takiej sytuacji?

 

Jeżeli pieniądze z transakcji wpłaty nie pojawią się na koncie, należy zgłosić reklamację do Banku wystawcy karty. Przyczyną niezaksięgowania wpłaty może być błąd systemowy urządzenia lub nieprawidłowe wykonanie wpłaty przez klienta. Na podstawie zgłoszenia reklamacyjnego Bank przeprowadza analizę tej wpłaty.

 

Co zrobić, gdy podczas wpłacania pieniędzy wpłatomat się zawiesza?

 

Należy poczekać i jeśli urządzenie nie przeprocesuje transakcji prawidłowo (np. wciągnie gotówkę, ale jej nie zaksięguje) – należy zgłosić reklamację.

 

Dlaczego tak często wpłatomaty są nieczynne?

 

Powodów niedostępności wpłatomatów może być wiele. Często wpłatomaty są nieczynne w wyniku dokonywania wpłat w niewłaściwy sposób. We wpłatomatach znajdujemy często przedmioty wpłacane wraz z banknotami jak: gumki, spinacze i monety a nawet rybie łuski! Urządzenia zacinają się również wtedy, kiedy wpłacane są pogięte i nieułożone banknoty.

 

Co się stanie, jeśli nieświadomie włożę do bankomatu fałszywe pieniądze?

 

Wpłatomaty mogą zatrzymać gotówkę, co do której maja podejrzenia, że nie jest autentyczna. Prawidłowość banknotu zostanie później sprawdzona przez bank, a jeśli nie będzie on w stanie tego ustalić, odeśle go do NBP.

 

Czy mogę wpłacać pieniądze do wpłatomatu nie mając karty?

 

Tak, pieniądze możesz wpłacać przez wpłatomat przy pomocy BLIK - bez karty, wystarczy telefon z aplikacją Moje ING.  Jak wpłacać kiedy nie mamy karty?

 

  1. We wpłatomacie wybierz wpłatę BLIK.
  2. Pobierz kod BLIK w aplikacji Moje ING. Skrót do BLIK-a znajdzie na ekranie przed zalogowaniem.
  3. Wpisz kod na ekranie wpłatomatu i potwierdź wpłatę BLIK w telefonie.
  4. Wpisz kwotę deklarowaną.
  5. Włóż pieniądze do wpłatomatu i poczekaj na potwierdzenie.
  6. Na ekranie wpłatomatu zobaczysz informację o liczbie i nominale przyjętych banknotów. Potwierdź kwotę.

 

  1. Pieniądze trafią na Twoje konto od razu.

 

Więcej informacji o tym „Jak korzystać z wpłatomatu” znajdziesz tutaj: WPŁATOMATY | ING