To będzie rok kobiet biznesu

Według Geri Stangel, amerykańskiej bizneswoman, która zajmuje się sukcesami kobiet w biznesie, 2016 będzie w USA rokiem kobiecej przedsiębiorczości. Na szczęście, nie tylko za oceanem widać wyraźny wzrost liczby pań, które decydują się na własną działalność. Według raportu Akademii Liderów Innowacji i Przedsiębiorczości, aż 78% młodych dziewczyn marzy o tym, by założyć własną firmę.

 

Dlaczego kobiety coraz częściej interesują się biznesem? Z pewnością kusi je perspektywa pracy w elastycznym wymiarze godzin, duża swoboda w wyborze branży, którą się lubi i w której jest się naprawdę dobrym, tworzenie czegoś od podstaw oraz perspektywa większych zarobków i niezależności.

Własny biznes to nie tylko zmiana priorytetów, ale i próba przezwyciężenia własnych słabości i poznania samej siebie. Sprawdzenie się w roli przedsiębiorcy to niezwykle pouczające przeżycie. Nie każdego stać na taki ruch. Przetrwają tylko ci, którzy jasno określą swoje cele i uparcie będą do nich dążyć. Poza tym, nie będą przejmować się porażkami i w łatwy sposób będą wykorzystywać nadarzające się okazje.

Z wielu opowieści pań, które od podstaw zaczynały budowanie swojego imperium wynika, że moment rzucenia dotychczasowej pracy jest krokiem najtrudniejszym, jednak, w bardzo wielu przypadkach - opłacalnym. Wszystko zależy od zaangażowania i ciężkiej pracy. Jeśli te dwie rzeczy utrzymamy na możliwie wysokim poziomie, to z pewnością doczekamy się obfitych owoców. Potrzeba dużo cierpliwości, jednak satysfakcja z takiego działania przerasta najśmielsze oczekiwania.

Kobiety vs. mężczyźni

W dobie nowych technologii i internetu  nie brakuje możliwości na realizację – zarówno swoich ambicji, jak i marzeń właśnie przez działalność w sieci. Według statystyk, ponad 40% osób prowadzących sklepy internetowe to właśnie kobiety.

Ciekawie wyglądają też statystyki na posadach managerskich. Średnio  22% osób, które zajmują wysokie stanowiska w firmach to kobiety. W Polsce ta sytuacja wygląda trochę lepiej, ponieważ jest to solidne 37%. Nadal jednak w tym zakresie proporcje kobiet w stosunku do mężczyzn są nierówne. Z czego to wynika? Z pewnością z tego, że kobiety są często z większym trudem podejmują ryzyko. Według badań, panie nierzadko przypisują swoje sukcesy czynnikom zewnętrznym, natomiast mężczyźni – własnej osobie, a więc łatwiej im wspinać się po szczeblach kariery i uparcie dążyć do celu.

Okazuje się jednak, że kobiety mają cechy, dzięki którym prowadzenie działalności powinno być dla nich prostsze. Między innymi jest to umiejętność nawiązywania relacji, a także ambitne podchodzenie do zadań i celów, jakie sobie założą.  Łączą to, co natura dała im w prezencie – ciepłe i miłe podejście do ludzi z biznesowym zacięciem. To połączenie często okazuje się kluczem do sukcesu. Kobiety są również zazwyczaj bardziej kreatywne, mają większą ilość empatii, a także potrafią skupić się na detalach.

Jak kobiety prowadzą biznes? - Przedsiębiorstwa kobiet biznesu są sprawne, innowacyjnie podchodzą do rozwiązywania problemów, dostosowują się do zmian rynkowych, dostarczając przy tym dużą wartość i uzyskując efektywność kosztową - mówi Pamela Prince Eason – dyrektor generalny w Women’s Business Enterprise National Council.

Co ciekawe, kobiety i mężczyźni mają inne poglądy na temat przydatnych cech przedsiębiorcy. Według badań mężczyźni cenią sobie punktualność, szybkość i skłonność do podejmowania ryzykowanych decyzji, a także skrupulatność. Panie natomiast uważają odwagę i zaradność jako te cechy, które w biznesie są niezbędne. To również pokazuje różnice w podejściu do tych tematów.

Kobiety, którym się udało

Najlepszą motywacją dla tych, którzy myślą o staniu się bizneswoman mogą być wszystkie te kobiety, którym się to udało. Przykładów jest wiele – zarówno na rynku polskim, jak i zagranicznym. Przyjrzyjmy się chociażby kilku ogromnym firmom, które wyznaczają kierunki w swoich branżach.

PepsiCO, Facebook, General Motors, IBM, Hewlett Packard - to firmy, w których wysokie stanowiska piastują kobiety. Ich historie i życiorysy mogą być niezwykle inspirujące dla wszystkich osób, które zastanawiają się nad zmianą dotychczasowego życia.

Każda złotówka się liczy, ale nie każde konto firmowe to wie... Sprawdź.

Indra Nooy, prezes i CEO PepsiCO jest uznawana za jedną z najbardziej wpływowych kobiet w biznesie. Od prawie 10 lat prowadzi firmę, której obroty sięgają niewyobrażalnych sum. Twierdzi, że ma wszystkie 3 cechy, dzięki którym powinna być skazana na porażkę: jest kolorową emigrantką, a na dodatek kobietą. Mimo wszystko jej historia jest przykładem, że ciężką pracą i wieloma wyrzeczeniami jest się w stanie przezwyciężyć każdą przeszkodę – nawet stereotypy czy uprzedzenia.

Polka też potrafi

W Polsce również można znaleźć mnóstwo przykładów, które powinny być inspiracją dla kobiet chcących osiągnąć sukces.

Każdy z nas zna markę Dr Ireny Eris. Mało kto jednak jest świadomy tego, że firma ta zaczynała swoją działalność produkując tylko jeden krem, zatrudniała tylko jednego pracownika, a jej „laboratorium” mieściło się w starym pomieszczeniu po piekarni. Przez pierwsze lata firma przynosiła straty, ale z czasem okazało się, że kosmetyki produkowane przez tę firmę zyskują zaufanie konsumentek. Teraz, laboratorium Dr Ireny Eris znane jest na całym świecie i zatrudnia ponad 800 pracowników, a w swojej ofercie posiada około 500 kosmetyków. Jedna decyzja dotycząca porzucenia pracy na etacie przyczyniła się do powstania kosmetycznego giganta.

Kolejnym przykładem na rosnącą siłę kobiet w polskim biznesie jest ostatnie wydarzenie na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Najwyższe stanowisko objęła tam właśnie kobieta – Małgorzata Zaleska. Przez wiele lat zajmowali je mężczyźni – zarówno w Zarządzie, jak i Radzie Nadzorczej.

Oprócz kobiecych firm, które od lat utrzymują się na szczycie, są również te, które stosunkowo niedawno wkroczyły do świata biznesu i już mogą pochwalić się sukcesami na swoim koncie. Wiele przykładów dotyczy nowych marek odzieżowych, a także kosmetycznych.

Risk Made in Warsaw to firma założona przez Antoninę Samecką i Klarę Kowtun. Udowadniają, że ciężką pracą i dobrą znajomością rynku można osiągnąć naprawdę wiele. Projektują charakterystyczne ubrania, które z dużym powodzeniem znajdują swoich nabywców. Z - wydawać by się mogło - mocno wyeksploatowanej koncepcyjnie szarej dresowej tkaniny, czarują rzeczy, które wyróżniają się nietuzinkowym designem. Ponadto, projekty są niezwykle uniwersalne i odpowiednie dla osób w każdym wieku, które chcą czuć się modnie i wygodnie.

Drugim przykładem jest firma Phenicoptere, która została stworzona przez Ewę Dudzic i Monikę Żochowską. Ich produkt – Glov, to innowacyjne rękawiczki i ściereczki do demakijażu, które już podbiły rynek kosmetyczny. Prace nad wprowadzeniem produktu trwały dwa lata. W tym czasie firma na tyle zaciekawiła inwestorów, że udało się zdobyć fundusze na jej dalszy rozwój. Obecnie, produkty Glov są sprzedawane w ponad 10 krajach świata, zarówno w internecie, jak i w stacjonarnych drogeriach. Olbrzymim sukcesem marki jest również współpraca z siecią Sephora, w której można kupić te polskie produkty na terenie całej Europy.  

Internet pełen jest kobiet, które odniosły sukces. Ciekawymi przykładami są również blogerki, które poprzez swój upór i kreatywność potrafiły zamienić swoją pasję w biznes. Maffashion, Jessica Mercedes, Jestem Kasia i inne. Każda z tych osób mimo młodego wieku już współprace z wieloma znanymi i lubianymi markami. Dzięki konsekwencji zaczęły zarabiać na tym, co początkowo miało być jedynie ich zajęciem dodatkowym i drogą do pokazywania innym swoich pomysłów. Talent z ciężką pracą broni się sam i pozwala osiągać sukces na robieniu tego, w czym jest się najlepszym.

Obserwując to, co się dzieje na rynku, 2016 może być dobrym czasem, żeby pomyśleć o własnej działalności gospodarczej. Historia wielu kobiet udowadnia, że ciężką pracą, a także ciekawym pomysłem można osiągnąć wielki sukces. Warto o tym pomyśleć i stać się kolejnym przykładem, że kobieta i biznes to idealne połączenie.