Prezentacja ceny na nowych zasadach

Nowa ustawa o cenach nie tylko nakłada nowe obowiązki na handlowców, ale też wprowadza szereg udogodnień. Nie trzeba już metkować każdej sztuki towaru.

Celem przepisów, które weszły w życie latem 2014 r. jest udostępnienie klientom najlepszego dostępu do pełnej informacji na temat kosztów zakupu towaru lub usługi, co ma pomóc w podejmowaniu decyzji odnośnie transakcji. To oznacza nowe obowiązki nałożone na zarówno duże sieci, i małe sklepy oraz przedsiębiorców prowadzących różnego rodzaju punkty usługowe. Zmiana przepisów niesie ze sobą również wiele udogodnień, z których skorzystają przede wszystkim mali handlowcy.

Nowe zasady

Sprzedawca ma obowiązek oznaczać ceną towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej oraz uwidaczniać ją w miejscu sprzedaży towarów i świadczenia usług, umożliwiając jej porównanie z innymi cenami. Wywieszka ma więc być umieszczona w miejscu ogólnodostępnym i widocznym dla klienta, bezpośrednio przy towarach, w taki sposób, by nie można było pomylić ceny danego produktu z ceną innego. W razie obniżki należy zamieścić a informację , z jakiego powodu cena została obniżona.

Pamiętaj!

To ważne, aby pamiętać o prawidłowym oznaczaniu produktów ceną, bo inaczej sklep może być narażony na straty. W sytuacji rozbieżności lub wątpliwości co do ceny konsument będzie mógł zażądać sprzedaży towaru po cenie najkorzystniejszej dla niego .

Udogodnienia, które zaoszczędzą czas

Na mocy nowych przepisów zniesiono obowiązek metkowania każdej sztuki towaru, czy usługi. Wcześniej taki obowiązek dotyczył każdego produktu o wartości wyższej niż 5 zł, który musiał być oznaczony metką lub informacją zawartą w kodzie kreskowym. Większe sklepy spełniały te wymogi korzystając z systemów informatycznych, a w mniejszych towary były ręcznie znakowane naklejkami.

Ustawa usystematyzowała również regulację w zakresie ustalania cen urzędowych i marż handlowych urzędowych. Dotychczas to Rada Ministrów decydowała, kiedy i w stosunku do jakich towarów mogą zostać wprowadzone ceny sztywne i maksymalne. Na mocy nowych przepisów będą to mogły robić gminy.

Sankcje będą dotkliwsze

Zgodnie z art. 6 ust. 1 za jednorazowe naruszenie przepisów w zakresie uwidaczniania cen może być nałożona kara finansowa do wysokości 20 tys. zł. Jeśli do naruszenia dojdzie trzy razy, to kara może wynieść nawet 40 tys. zł. To oznacza, że sankcje wzrosną od 13 do 26 razy w stosunku do tych nakładanych wcześniej (do 1,5 tys. zł), Można było również otrzymać naganę. W zmienionych regulacjach zrezygnowano z możliwości udzielania nagany w przypadku, gdy wymierzenie kary byłoby niezasadne z uwagi na znikomy stopień naruszenia obowiązków. To oznacza, że inspektor inspekcji handlowej będzie mógł od razu i za każdym razem nałożyć na sklep karę pieniężną. Przy tym ma być brany pod uwagę nie tylko stopień naruszenia przepisów i dotychczasowa działalność przedsiębiorcy, ale także wielkość obrotów. Karę pieniężną należy uiścić na rachunek bankowy wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej, w ciągu 7 dni od dnia, w którym wydano decyzje o jej nałożeniu.

Wątpliwości

Ustawa określa, że trzykrotne naruszenie przepisów liczone jest w ciągu roku. Rok upływa od czasu ujawnienia pierwszego naruszenia w zakresie uwidaczniania cen. Niestety nie określono czy naruszenia muszą być ujawnione w tej samej placówce. Dlatego sieć, która ma kilka, czy kilkadziesiąt sklepów jest bardziej narażona na karę.

Dodatkowe regulacje

W przypadku stacji benzynowych obowiązują jeszcze inne regulacje dotyczące podawania cen paliw. Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży(Dz.U. 2002 nr 99 poz. 894) – w § 12 ust. 1 stanowi, że na stacjach ceny paliw oznacza się i podaje w taki sposób, aby były wyraźne i czytelne dla kierowców pojazdów poruszających się po drogach publicznych i zbliżających się do stacji benzynowej.

 

Źródło zdjęcia: iStockphoto.com