Miliony w minuty, czyli najszybciej sfinansowane kampanie na Kickstarterze

Jak w kilkanaście minut zdobyć milion dolarów na swój biznes? Jeśli wykluczyć sposoby niezgodne z prawem lub łut szczęścia, to pozostaje naprawdę niewiele opcji. Na szczęście, wśród nich jest też chyba ta najciekawsza i najbardziej emocjonująca - chodzi o crowdfunding. Najpopularniejszą platformą, która oferuje twórcom zbieranie pieniędzy na własny biznes jest Kickstarter. Jeśli szukasz inspiracji, zobacz jakie pomysły z Kickstartera najszybciej zebrały swój pierwszy milion dolarów na działanie!

19 minut. Tylko tyle czasu potrzebowali twórcy dodatku do gry planszowej Kingdom Death: Monster 1.5, by zebrać milion dolarów na jego wyprodukowanie. Warto jednak wyjaśnić tu kilka rzeczy. Jej pomysłodawca, Adam Poots, nie był w tej dziedzinie nowicjuszem, a jego produkt był “tylko” zestawem dodatkowych elementów do gry, którą … także sfinansował na Kickstarterze! Pierwsza wersja gry, Kingdom Death: Monster, w 2013 roku zebrała w sumie ponad 2 miliony dolarów. Jej twórcy nie spoczęli na laurach i w roku 2016 zaproponowali fanom kolejną ofertę. Ci najwyraźniej poczuli się zobowiązani i na dodatkowe elementy do gry wydali w sumie ponad 12 milionów dolarów! Na czym polega fenomen gry? Na to pytanie mogą odpowiedzieć chyba tylko sami gracze zaangażowani w jej finansowanie. Trzeba jednak przyznać, że jest ona wydana bardzo ładnie, a niezbędne do gry figurki są stworzone z dużą dbałością o szczegóły. Produkt wydaje się być skierowany do klienta o dosyć specyficznym guście, a Kickstarter jest najwyraźniej doskonałym narzędziem by do nich dotrzeć.

To, co niezbędne dla Twojej firmy na start – sprawdź!

Peeble Time to tzw. smartwatch lub jeśli ktoś woli - inteligentny zegarek. W 2015 roku jego producenci zebrali ponad 20 milionów dolarów na jego stworzenie, a pierwszy milion zdobyli w 49 minut! To także ciekawy wynik, zważywszy na to, że w świecie technologii niepodzielnie rządzą raczej duże firmy tworzące nie tylko smartwatche, ale i smartfony, tablety czy komputery. Tymczasem niepozorny Peeble Time skradł show i chociaż 20 milionów dolarów to mała kwota dla Apple czy Samsunga, to jest to jednak niepodważalny sukces. Szczególnie, że to do tej pory największa suma zebrana kiedykolwiek za pośrednictwem portalu Kickstarter. Zegarek został zamówiony przez ponad 80 tysięcy osób. Niestety, firma już nie pobije własnego rekordu. Pod koniec 2016 roku ogłosiła niewypłacalność, której efektem była sprzedaż zasobów intelektualnych innemu startupowi technologicznego - Fitbitowi.

Na ostatnim miejscu podium przedstawiciel gier komputerowych - japońskie Shenmue 3. Dla fanów elektronicznej rozrywki z zachodu ten tytuł brzmi pewnie nieco zagadkowo. Serię rozpoczęła gra wydana jeszcze w 1999 roku, którą ceniono głównie za innowacyjne rozwiązania, takie jak np. pozostawienie graczom dużej, jak na tamte czasy, swobody w rozgrywce. Najnowszą część trylogii próbowano już raz wydać, rozpoczęły się nad nią nawet prace, ale problemy organizacyjne twórców powstrzymały rozwój gry. Postanowiono więc poprosić fanów serii o pomoc. Ci nie zawiedli - pierwszy milion dolarów zebrano w godzinę i czterdzieści cztery minuty. W sumie na konto twórców wpłynęło ponad 6 milionów dolarów. Gra będzie miała swoją premierę w grudniu 2017 roku.

Reaper Minature Bones II to produkt, który stanowi idealny dowód na to, że na Kickstarterze najlepiej sprawdzają się kampanie skierowane do niszowych i bardzo specyficznych grup klientów. Minature Bones II to seria małych, plastikowych modeli postaci przeznaczonych do gier planszowych. Firma, która stoi za ich produkcją jest doskonale obeznana w realiach kickstarterowych kampanii - uruchamiała je już 3 razy, za każdym razem zdobywając około 3 milionów dolarów! Najbardziej spektakularna zbiórka odbyła się w 2013 roku, gdy pierwszy milion od fanów udało się zebrać w 2 godziny i 42 minuty. Imponująco wygląda też fakt, że celem zbiórki było zdobycie 30 tysięcy dolarów. W sumie zebrano więc ponad 100 razy więcej, niż potrzebowali twórcy!

The Veronica Mars Movie Project to pierwsza na tej liście kampania związana ze sfinansowaniem całego filmu. Zanim jego pomysłodawcy zaczęli szukać pomocy w jego realizacji na serwisach crowdfundingowych, stworzyli serial pod tym samym tytułem.

Opowiadał on o losach młodej dziewczyny, czyli tytułowej Weronice, która pracuje jako prywatny detektyw. Serial o jej przygodach stał się na tyle popularny, że jego fani poczuli się oburzeni, gdy producent wycofał się z tworzenia kolejnych sezonów. Twórcy urządzili więc zbiórkę na pełnometrażową produkcję o losach Weroniki. Pierwszy milion zebrano w 4 godziny i 24 minuty, a założony cel (2 miliony dolarów) osiągnięto w 11 godzin. Film otrzymał całkiem przyzwoite recenzje zarówno widzów jak i krytyków. Nigdy nie trafił jednak na ekrany polskich kin.

Terminal płatniczy dla firmy? To proste!

Na przykładzie tych pięciu kampanii, wyraźnie widać, że duże szanse na zrealizowanie mają pomysły skierowane do bardzo konkretnej grupy osób. Jeśli jest ich odpowiednio dużo, są w stanie zapłacić nawet kilkaset dolarów za to, by móc zrealizować w jakiś sposób swoje zainteresowania. Bez względu na to, czy jest to gra planszowa, komputerowa, film z ulubioną postacią czy smartwatch. Zbiórki dobrze „wychodzą” osobom lub firmom, które już kiedyś korzystały z takiej metody zbierania funduszy za pośrednictwem Kickstartera. Z pewnością wiedzą jakich błędów unikać i czego oczekują od nich osoby, które chcą projekt współfinansować.

Źródło: https://www.statista.com/statistics/254530/fastest-projects-to-reach-1-million-usd-on-kickstarter/

Kickstarter.com