Masz pomysł na firmę? Nie zmarnuj pieniędzy i sprawdź go w 5 krokach!

Masz pomysł na biznes i chciałbyś założyć swoją własną firmę? Marzysz o byciu swoim szefem, ale masz wątpliwości i zastanawiasz się: „czy to na pewno dobry pomysł?”, „czy znajdę klientów?” Nie ma gotowego sposobu, który zagwarantowałby sukces Twojej przyszłej firmie. Jednak jest coś co możesz zrobić, aby mieć więcej klientów od samego początku. Sprawdź potencjał swojego pomysłu zanim zaczniesz działać i sprawdź swój pomysł na biznes w 5 prostych krokach.

Dlaczego warto testować pomysły?

Mówi się, że dobry pomysł to połowa sukcesu. Przekładając te słowa na dzisiejsze realia, wypadałoby powiedzieć: „przetestowany pomysł to podstawa sukcesu”. Po co angażować się w coś bez potencjału i narażać na koszty? Może Twój pomysł na firmę wymaga tylko delikatnego dopracowania?

Od pomysłu do sukcesu w 5 krokach 

Krok 1 – zadaj sobie właściwe pytania

Jeśli chcesz znaleźć potrzebne odpowiedzi, musisz zadać sobie właściwe pytania. Janet J. Kraus, wykładowca na Harvard Business School proponuje do oceny pomysłu 10-sekundowy test na potencjał. Zastanów się, czy Twój pomysł na biznes jest dla potencjalnych klientów jak tlen, aspiryna i biżuteria.

a) Tlen – to wszystkie produkty pierwszej potrzeby, bez których nie można żyć np. żywność, woda, ubrania, albo bez których firma nie może funkcjonować – prąd, telefon, e-mail.

b) Aspiryna – to towary i usługi, które uśmierzają ból, ale można się bez nich obejść np. kawa, słodycze, a dla firm specjalistyczne kursy i szkolenia.

c) Biżuteria – produkty i usługi niepotrzebne w codziennym życiu tj. wycieczki, kino, gry, a dla firm luksusowe samochody, produkty premium itd.

"Testuj pomysł" - narzędzie do bezpłatnego badania rynku. Sprawdź!

Idealna sytuacja jest wtedy, gdy biznes łączy wszystkie trzy elementy. Nie martw się, jeśli Twój pomysł znajduje się tylko w jednej z kategorii. Powyższy test to tylko punkt wyjścia do ulokowania pomysłu na drabinie potrzeb klientów. Zawsze możesz zastanowić się, jak ją wydłużyć np. poprzez reklamę.

Krok 2 – ukształtuj swój pomysł

Skorzystaj z modelu biznesowego Canvas autorstwa Alexandra Oterwaldera. Składa się on z 9 podstawowych obszarów, które wpisują się w każdy model biznesowy, niezależnie od branży. 

  1. Segmentacja klientów – kto jest Twoim docelowym klientem?
  2. Wartość – co konkretnie dostarczasz klientowi? Jaki problem rozwiązujesz? Za co będzie Ci płacił?
  3. Dystrybucja – w jaki sposób zamierzasz dotrzeć do swoich odbiorców?
  4. Relacje – jakiego rodzaju obsługi oczekują Twoi klienci?
  5. Przychody – jakie będziesz mieć korzyści z oferowanej wartości?
  6. Zasoby – wszystko, czego potrzebujesz, aby tworzyć wartość dla klienta np. oprogramowanie, sprzęt, samochód itp.
  7. Działania – kluczowe aktywności, które musisz podjąć, aby dostarczyć wartość klientowi.
  8. Partnerzy – wszyscy dostawcy i firmy zewnętrzne, niezbędne do funkcjonowania Twojego biznesu.
  9. Koszty – jakie musisz ponieść, aby uzyskać przychody.

Szablon modelu Canvas znajdziesz bezpłatnie w internecie. Pomoże Ci on usystematyzować informacje o Twoim biznesie, stając się czymś w rodzaju biznesplanu na kartce A4.

Krok 3 – zrób test windy

Wyobraź sobie, że jedziesz windą i masz tylko chwilę, aby sprzedać swój pomysł współpasażerom. I to w taki sposób, aby nie tylko Ci zaufali, ale zrozumieli, co możesz dla nich zrobić. A to, jak wiesz, nie zawsze jest proste. Wykonanie testu windy (z ang. elevator pitch) pomoże Ci opracować zwięzły i dopracowany opis, który przyda
Ci się w różnych sytuacjach. I co istotne, zmusi do refleksji na temat własnego pomysłu.

Pomagam... (Komu? Kim są Twoi klienci?), którzy potrzebują... (Jaki problem pomagasz rozwiązać?), oferując... (Jakie produkty lub usługi?), w przeciwieństwie do... (Jakiej alternatywy/konkurencji na rynku?), umożliwiam... (coś, co wyróżnia Twój pomysł/rozwiązanie).

Krok 4 – zbadaj pomysł na rynku

Badanie rynku to jeden z najlepszych sposobów do testowania pomysłu na biznes. Wiedzą o tym duże firmy, które przeznaczają na ten cel sporo czasu i pieniędzy. Jeśli poprzednie kroki masz już za sobą, możesz śmiało przeprowadzić swój pierwszy test rynku. Z pomocą w tym celu przychodzi usługa ING Banku Śląskiego
Testuj pomysł. To profesjonalne i darmowe narzędzie online służy do badania rynku. Wyrównaj swoje szanse i dowiedz się, czego oczekują Twoi przyszli klienci, nie wydając na to ani złotówki.

Zobacz jak skorzystać z Testuj pomysł:

  1. Załóż bezpłatne konto na stronie.
  2. Przygotuj test:
  • przedstaw swój biznes w formie krótkiego opisu lub filmu – możesz wykorzystać materiały z poprzednich kroków np. z testu windy
  • określ, kim mają być osoby badane – płeć, wiek, województwo
  • opracuj pytania – ułóż je samodzielnie lub skorzystaj z gotowych szablonów
  1. Odbierz wyniki – pojawią się w specjalnej zakładce „Mój test” do 7 dni od dnia uruchomienia testu.

Badanie realizowane jest na grupie 120 respondentów. To niebywała szansa, aby dowiedzieć się, czy konsumenci są zainteresowani tym, co masz do zaoferowania. Jeśli małe testy rynkowe okażą się skuteczne, istnieje duża szansa, że Twój pomysł okaże się hitem również dla większej liczby odbiorców.

Krok 5 – ucz się i wyciągnij wnioski

Systematyczne testowanie założeń i sukcesywne wyciąganie wniosków to klucz do sukcesu. Ostatni krok, to analiza zdobytej wiedzy i wyciągnięcie wniosków. Twój pomysł ma potencjał? Świetnie! Skorzystaj ze spostrzeżeń, aby go dopracować. Odpowiedzi klientów ostudziły Twój entuzjazm? Oszczędziłeś czas i pieniądze. Możesz ruszać naprzód i testować kolejne pomysły.