Jak zarabiać na Instagramie?

Dzień rozpoczynasz od spaceru po plaży, gdzie pijesz pierwszego dziś drinka z palemką. Później podczas egzotycznego śniadania robisz kilka fotek, dodajesz je do Instagrama (#życiejestpiękne!) i zmykasz na przedpołudniową drzemkę. W międzyczasie, Twój profil puchnie od ilości polubień i komentarzy, a konto bankowe rośnie jak na drożdżach. Pewnie wiele osób, tak właśnie wyobraża sobie życie Instragramersów – popularnych i wpływowych użytkowników tej aplikacji. Rzeczywistość jest jednak nieco mniej “glamour”.

Instagram - piękne zdjęcia i ciężka praca

Zacznijmy jednak od początku. To prawda, że posiadacze dużych kont na Instagramie potrafią na nich zarobić. Jednak w większości przypadków nie jest to ich główne źródło dochodów, a Instagram jest tylko kolejnym kanałem, który wykorzystują do promowania siebie lub własnych produktów. Wielu z nich to celebryci, którzy nie muszą nawet specjalnie się starać, by zdobyć nowych “followersów”. Ci sami znajdują ich na Instagramie i z chęcią angażują się w zgromadzoną tam społeczność fanów.

Jeśli więc chcesz zostać gwiazdą Instagrama i zarabiać na tym, musisz postarać się nieco bardziej niż Selena Gomez czy Taylor Swift. Oto kilka ważnych porad, które mogą Ci pomóc w osiągnięciu tego celu.

Pierwsze kroki

Jeśli jeszcze nie masz konta lub stawiasz tam dopiero pierwsze kroki, zastanów się nad tym, co dokładnie chcesz pokazać swoim przyszłym fanom. Dokładniej rzecz biorąc: znajdź niszę, która jest Ci bliska i która może znaleźć odzew wśród użytkowników serwisu. Bądź w tym szczery - jeśli jesteś fanem starych samochodów, nie daj się ponieść modzie i daruj sobie recenzowanie piw. Skup się na swoich zainteresowaniach - będziesz miał pewność, że w tej dziedzinie masz naprawdę coś ciekawego do pokazania.

Forma jest ważna

Instagram jest tak popularny, bo wszyscy lubimy ładne rzeczy i piękne widoki. Jeśli wiesz jak je dobrze sfotografować, to już jest nieźle! Sprzęt którym się posługujesz jest bardzo ważny, ale nie najważniejszy. Szczególnie, jeśli dopiero stawiasz w fotografii pierwsze kroki. Jeśli zamierzasz robić zdjęcia starą Nokią, to będzie Ci bardzo trudno zaistnieć w tym środowisku. Zdjęcia muszą się wyróżniać  nie tylko pomysłem i nienaganną techniką, ale i jakością. Nie musisz od razu kupować cyfrowej lustrzanki, ale porządny smartfon będzie dobrym wyborem.

Jeśli wiesz co chcesz fotografować, do kogo chcesz dotrzeć i masz solidny aparat, musisz popracować nad zwiększeniem bazy swoich fanów. Postaraj się wrzucać zdjęcia regularnie i nie zapomnij o ich odpowiednim opisie. Koniecznie dodaj hashtagi, które trafią do osób zainteresowanych tematyką Twoich fotek. Pamiętaj o wyborze języka - być może łatwiej będzie Ci dotrzeć do osób z zagranicy, ale jeśli chcesz rozwijać swoje konto i na nim zarabiać, możliwe, że lepiej skupić się najpierw na rodzimych odbiorcach. Jeśli równocześnie prowadzisz bloga lub fanpejdż na Facebooku, nie zapomnij uzupełnić wpisu o link, który będzie do nich odsyłał.

Jeśli tworzysz naprawdę dobrej jakości treści, warto pomyśleć o ich zabezpieczeniu. Swoje zdjęcia lub filmy oznacz znakiem wodnym. Nie może się zbyt bardzo rzucać w oczy, ale powinien odstraszyć potencjalnych amatorów cudzej własności.

Teraz najtrudniejszy okres - budowanie społeczności. To mozolne zajęcie, które pochłania dużo czasu i wymaga ogromnych pokładów cierpliwości. Nie wystarczy regularnie publikować zdjęcia. Ważne jest też wchodzenie w interakcję i utrzymywanie relacji z aktywnymi “followersami”. Słuchaj ich opinii i propozycji, odwiedzaj profile i staraj się uczestniczyć także w ich działalności. Budowanie relacji wymaga prowadzenia dialogu!

Udało się! Mam piękny profil, a na nim dziesiątki tysięcy fanów! 

Jeśli uważasz, że Twoje konto na Instagramie ma już jakiś potencjał, możesz spróbować go wykorzystać. Zazwyczaj, jeśli Twój profil jest popularny, sam przyciąga potencjalnych klientów i marki zainteresowane współpracą. Dlatego tak bardzo ważne jest wybranie jednej, konkretnej niszy - potencjalni reklamodawcy doceniają tak dobraną publikę.

Jeśli zgłoszą się do Ciebie chętni na reklamowanie swoich produktów na Twoim kanale, mogą zaproponować jeden z modeli współpracy:

  • Wykupienie pojedynczego posta na Twoim kanale, na którym opiszesz cechy produktu,
  • Promocję swoich produktów także na innych Twoich platformach (blogu, profilu na Facebooku),
  • Użyczenie jakiegoś produktu do testu,
  • Podarowanie produktu. Może to być np. nowy smartfon, aparat lub zestaw kosmetyków - wszystko zależy od niszy, którą się zajmujesz.
  • Zaoferowanie wyjazdu na targi, konwenty czy innego rodzaju imprezy związanej z branżą w którą się zajmujesz. Oczywiście, w zamian za ciekawą relację.
  • Oficjalne partnerstwo znanej marki i podjęcie współpracy na dłużej (jeśli jesteś naprawdę bezkonkurencyjny).

Co jeśli jeszcze nie zostałeś dostrzeżony przez potencjalnych reklamodawców?

Twoje konto na Instagramie jest pełne zaangażowanych użytkowników, Ty masz już wyrobioną pozycję, a mimo to nie jesteś postrzegany jako potencjalny partner? Możesz wykazać się proaktywnością. Sam się z nimi skontaktuj!

Pamiętaj jednak, że duże firmy nie nagradzają swoją uwagą mało profesjonalnych prób nawiązania kontaktu. Jeśli czujesz, że jesteś naprawdę dobry w tym, co robisz, to nie powinieneś mieć problemów z udowodnieniem tego. Stwórz pakiet informacyjny dotyczący swojego profilu i tego, co możesz reklamodawcom zaoferować. Opisz swoją niszę, ilość followersów, statystyki do jakich masz dostęp (np. zasięg, ilość komentarzy i “lajków”). Nie rozpisuj się za bardzo, bądź konkretny. Musisz opisać swoją działalność w tak przejrzysty sposób, by Twój odbiorca zwrócił uwagę na Twoją ofertę. Bądź otwarty i nie zrażaj się początkującymi niepowodzeniami. Jeśli chcesz się rozwijać, czekaj na swoją okazję. Jeśli Twój profil wyda się komuś obiecujący, całkiem możliwe, że prędzej czy później dostaniesz swoją szansę.

Zarabiać na swoim profilu możesz też w inny sposób. Jeśli to możliwe, pomyśl o zrobieniu małego sklepu, w którym mógłbyś sprzedawać produkty dotyczące Twojej twórczości. Mogą to być koszulki lub kubki z charakterystyczną dla Ciebie grafiką i hasłem. Ich zrobienie nie kosztuje tak dużo jak Ci się wydaje. Może to być dobre uzupełnienie Twojej oferty dla największych fanów i sposób na dotarcie do nowych.

Narzędzia to podstawa!

Jak w profesjonalny sposób przygotować statystyki dotyczące swojego profilu? Podanie ilości followersów może nie wystarczyć dla dużej firmy, w której pracuje cały sztab specjalistów od marketingu. Oto kilka popularnych narzędzi, które pomogą Ci w zbieraniu danych na temat Twojego konta Instagram:

  • Iconosquare - platforma, która oferuje bardzo rozbudowane statystyki konta. Serwis jest płatny, ale oferuje darmowy, 14-dniowy okres demonstracyjny. Pozwala sprawdzić ilość fanów, otrzymanych lajków, komentarzy, kraj czy województwo zamieszkania fanów. Można tam też zobaczyć na wykresach jak rośnie grupa osób, które Cię śledzi, a także ile osób przestało Cię obserwować. Iconosquare da Ci dostęp do wielu, naprawdę interesujących danych.
  • Socialbakers to narzędzie, które w wersji darmowej oferuje dostęp do najbardziej podstawowych danych. Pokaże Ci, które zdjęcia mają najwięcej lajków, komentarzy, kogo najczęściej oznaczasz w postach oraz to, ile lajków dostałeś w każdym z miesięcy. To świetne narzędzie na początek przygody ze statystykami Instagrama.
  • Także sama aplikacja Instagram oferuje kilka ciekawych narzędzi. Żeby z nich skorzystać, musisz najpierw przemienić swój profil prywatny na firmowy. Funkcję taką znajdziesz po przejściu na widok swojego profilu, w zakładce “Opcje”. Dzięki niemu połączysz go ze swoim fanpejdżem na Facebooku i otrzymasz dostęp do ciekawych opcji. Wśród nich znajdują się podstawowe statystki oraz możliwość dodania przycisku “Kontakt” na swoim profilu. Dzięki temu zachęcisz potencjalnych partnerów do nawiązania kontaktu.

Telefony w garść!

Jak widzisz, zarabianie pieniędzy na Instagramie może być trudnym zadaniem. Z pewnością nie jest jednak niemożliwe, jeśli jasno określisz swoje cele i będziesz realizował swoje założenia w konsekwentny sposób. Więc telefon w garść – do odważnych świat należy!