Jak założyć własny projekt na serwisie crowdfundingowym?

Zespół ING

Zespół ING

Artykuły (183)

Inspirujemy i motywujemy w Społeczności ING

07-07-2017

W crowdfundingu drzemie ogromna siła. W ciągu 8 lat działania najpopularniejszej platformy oferującej zbieranie funduszy wśród internautów, Kickstartera, użytkownicy wpłacili prawie 3 miliardy dolarów. Przełożyło się to na 122 tysiące inspirujących, kreatywnych pomysłów wcielonych w życie! Brzmi kusząco, prawda? Zobacz jak stworzyć udaną zbiórkę crowdfundingową!

Crowdfunding - dla kogo? 

Odpowiadając na pytanie: dla każdego, kto ma ciekawy pomysł i szuka finansów na jego realizację. Może to być wydanie własnej książki, nagranie albumu muzycznego, ale też stworzenie własnej gry albo wyprodukowanie świetnego gadżetu. Pomysł musi być ciekawy, jego realizacja powinna zaspokajać potrzeby potencjalnych klientów. Bardzo ważnym jest, by każda osoba wpłacająca pieniądze na jego realizację, otrzymała coś w zamian. Może to być egzemplarz książki z dedykacją, własna postać w grze lub wizyta w Twojej firmie. Przede wszystkim jednak, pomysł powinien być możliwy do realizacji za pomocą zebranych środków.
Uruchomienie kampanii na serwisie crowdfundingowym może być nie tylko okazją na zebranie pieniędzy. Spełnia też nieocenioną rolę marketingową i pozwala dotrzeć z informacją o Twoim projekcie do wielu osób, także potencjalnych partnerów biznesowych. Proces tworzenia udanej kampanii oparliśmy o serwisy kickstarter.com oraz polakpotrafi.pl.

To, co niezbędne dla Twojej firmy na start – sprawdź!

Ważny wybór

Jeśli masz już swój własny pomysł na zawojowanie świata, musisz zastanowić się, z której crowdfundingowej platformy chcesz korzystać. Chociaż Kickstarter i Polak Potrafi działają na podobnych zasadach, to polski portal zdecydowanie lepiej sprawdzi się w projektach lokalnych. Jeśli więc Twój pomysł skierowany jest w 100% do rodzimych odbiorców, do jego realizacji lepiej wykorzystać polakpotrafi.pl. Może Twój projekt jest skierowany do publiki międzynarodowej? Wtedy lepiej skorzystaj z Kickstartera. Daje on szansę na dotarcie do znacznie większej grupy osób na całym świecie - nie tylko w Polsce. Dosyć istotną różnicą pomiędzy tymi platformami jest też fakt, że amerykański portal nie zezwala na prowadzenie zbiórek charytatywnych. Polski odpowiednik nadaje się do tego celu znakomicie. 

Co dalej?

Zdecyduj ile pieniędzy potrzebujesz - to jedna z najważniejszych kwestii, w końcu starasz się o zrealizowanie założonego budżetu. Dlatego bardzo dobrze policz czego potrzebujesz do wykonania planu - uwzględnij wszystkie zasoby materialne i niematerialne, prowizje, opłaty itd. Uwzględnij też potencjalne przeszkody, które mogą sprawić, że koszty będą większe niż planowałeś. Może to być zmiana kursu walut lub zerwanie współpracy z dotychczasowymi kontrahentami. Dobrze przygotowany budżet będzie uwzględniał takie sytuacje. Szczegółowo rozpisany plan finansowy powinien znaleźć się na stronie Twojej kampanii, tak, by każdy zainteresowany mógł go przeczytać.
Gdy skończysz pracę nad budżetem, przygotuj wszystkie informacje na temat swojego projektu. Nawet jeśli uważasz, że nie znasz się na marketingu i PR, to musisz umiejętnie sprzedać swój pomysł. Dobrze go opisz i o ile to możliwe zrób zdjęcia lub wizualizację. Bardzo pomaga stworzenie filmu wideo (projekty z własnymi filmami otrzymują zazwyczaj więcej wsparcia), który będzie prezentował Twój pomysł. Nie musi to być produkcja na wysokim poziomie, ale dobrze, by prezentowała największe zalety Twojego pomysłu. W takim przypadku najważniejsza jest treść, a nie forma. Krótko mówiąc, Twoim zadaniem jest pokazanie Twojego pomysłu w takiej formie, by inni chcieli go wesprzeć swoimi wpłatami.

Wsparcie i nagrody

Użytkownicy portali crowdfundingowych chętnie wspierają pomysły, które im się podobają, ale nie robią tego bezinteresownie. Choćby nawet Twój projekt był genialny, nikt go nie wesprze, jeśli nie zaoferujesz czegoś w zamian. Przygotuj i opisz “nagrody”, czyli to, co dostanie dany użytkownik za wsparcie w konkretnej wysokości. Pamiętaj, by oferować je w miarę swoich możliwości. Nie obiecuj niczego, czego nie jesteś w stanie dostarczyć. Koszt nagrody oraz jej ewentualna wysyłka powinny być wliczony w zbiórkę.
Ważne jest też, by nagrody były odpowiednio dobrze zbilansowane. Osoba, która wyda na Twoje wsparcie 500 zł, musi dostać lepszą “paczkę” niż ta, która wspomogła Cię kwotą 50 zł. O ile to możliwe, postaraj się, by nagrodzić nawet najmniejszy wkład w Twój pomysł i pozwól chętnym wpłacać nawet drobne kwoty - chociażby z sympatii do pomysłu.

Terminal płatniczy dla firmy? To proste!

Czas to pieniądz - dosłownie

Jeśli masz już odpowiednią dokumentację (zdjęcia, opisy, wideo) oraz plan nagród, zastanów się nad tym, ile powinna trwać zbiórka. Może trwać od 1 do 60 dni w przypadku Kickstartera i maksymalnie 75 w przypadku Polak Potrafi. Zaleca się, by kampania nie była dłuższa niż 30 dni. Prowadzenie jej dłużej nie wpływa na większe szanse zebrania docelowej kwoty.

3,2,1 … start!

Wraz z odpaleniem kampanii zaczyna się drugi etap prac nad projektem. Jeśli myślałeś, że Twoja rola będzie się ograniczać tylko do patrzenia jak rośnie ilość wpłat na koncie, to jesteś w błędzie! To właśnie w czasie prowadzenia zbiórki musisz pracować najwięcej. Trafi do Ciebie mnóstwo pytań dotyczących projektu, a im większą popularność zyska Twój projekt, tym więcej będziesz miał pracy. Jeśli chcesz, by projekt zakończył się sukcesem, musisz być w ciągłym kontakcie z zainteresowanymi. Sam musisz też zająć się promocją kampanii i sprawić, by dowiedziała się o niej jak największa liczba  osób. 

Co jeśli Ci się uda?

Gratulacje! Czekają na Ciebie dwie wiadomości - jedna dobra, a druga zła. Tą dobrą jest to, że masz szansę zrealizować swój projekt. Tą złą jest to, że czeka Cię teraz jeszcze więcej pracy i stresu. Z dniem zakończenia zbiórki, musisz zająć się realizowaniem zamówień klientów. Niezwykle ważny jest czas - musisz trzymać się wcześniejszych ustaleń. Finalny produkt nie może też odbiegać znacznie od opisu stworzonego w czasie zbiórki. Jeśli więc obiecałeś stworzyć ciekawą grę, nie możesz zaproponować osobom, które Cię wsparły czegoś zupełnie innego. Możesz być pewien tego, że Twój produkt zostanie pod tym kątem bardzo szczegółowo sprawdzony.
W czasie realizacji pomysłu lub tworzenia produktu, pamiętaj o informowaniu społeczności skupionej wokół Twojego projektu o postępach prac. Bądź szczery i jeśli pojawią się jakieś problemy lub opóźnienia, koniecznie poinformuj o tym. To trudne zadanie, ale pozwala zbudować zaufanie, niezbędne przy tworzeniu marki Twojego przedsięwzięcia.

W razie niepowodzenia

Jeśli nie uda Ci się zebrać docelowej kwoty, pieniądze nigdy nie zostaną pobrane z kont osób, które Cię wsparły. Dopiero po osiągnięciu celu, zaczną spływać na Twoje konto. Jeśli nie miałeś szczęścia, zbiórkę na realizację swojego pomysłu zawsze możesz powtórzyć. 
Jeżeli uda Ci się zebrać docelową kwotę, ale z różnych przyczyn nie zrealizujesz obiecanych założeń, będziesz całkowicie odpowiedzialny za rozliczenie go przed osobami, które Cię wsparły. Ani Polak Potrafi, ani Kickstarter nie mają na to wpływu i nie wypłacą pokrzywdzonym żadnych odszkodowań czy zadośćuczynień. Po szczęśliwie zakończonej zbiórce, Twórca ma tylko dwa wyjścia - albo spełnić obietnice albo zwrócić pieniądze. W razie niepowodzenia, osoby, które wsparły Cię finansowo będą miały prawo dochodzić swoich praw w sądzie.
Ile prowizji pobiera Kickstarter? Firma ustaliła stałą marżę w wysokości 5% od całości zebranej kwoty, ale pobiera też od 3% do 5% za obsługę płatności - ten koszt zależy do kraju z którego pochodzi twórca kampanii. Na polakpotrafi.pl, każdy szczęśliwy pomysłodawca, któremu uda się zebrać kwotę zapłaci w sumie 9,9% prowizji, z czego 7,4% trafi do twórców portalu, zaś reszta pokryje koszty zarządzania płatnościami. 

Czy crowdfunding to dobre rozwiązanie?

Jeśli chcesz zaprezentować swój pomysł całemu światu, zdobyć finanse na jego realizację z alternatywnego źródła, to odpowiedź brzmi: tak. Jeśli liczysz na to, że zdobędziesz tam pieniądze na założenie firmy, prowadzenia biura i księgowości, to musisz poszukać innych źródeł finansowania. Na Kickstartera trafiają zazwyczaj pomysły kreatywne i mało sztampowe. Jeśli Twoim pomysłem na biznes jest prowadzenie biura rachunkowego lub kupno food trucka, lepiej poszukać innych źródeł finansowania.