ING Bank Śląski: walkę o czyste powietrze zaczęliśmy od siebie

Czyny znaczą więcej niż słowa, dlatego nie chcemy biernie obserwować negatywnych zmian w naszym otoczeniu. W końcu to, co my, wszyscy Polacy mamy ze sobą wspólnego, to powietrze. Dlatego działamy! Rozpoczęliśmy kampanię na rzecz czystego powietrza. Zanim jednak do telewizji i internetu trafiły nasze spoty, zmiany zaczęliśmy od siebie.

 

W 2016 roku zaproponowaliśmy swoim pracownikom akcję „Kultura OFF’owa”. Celem programu nie było bynajmniej pokazanie walorów muzyki alternatywnej.

Eko pracownicy z Kulturą OFF’ową 

Chodziło o redukcję śladu węglowego, zużycia energii i wody o 20% do 2020 roku. Okazało się, że pracownicy ING Banku Śląskiego chętnie przyjęli inicjatywę i już widać pierwsze efekty: zdecydowanie zmieniliśmy nawyki w zakresie oszczędzania wody i energii. Pomogły w tym między innymi edukacyjne ekonaklejki, które na stałe wpisały się już w wystrój przestrzeni biurowych. Nad regulatorami temperatury przypominają jak optymalnie ustawiać temperaturę w biurze. W aneksach kuchennych, na czajnikach i dystrybutorach wody podpowiadają by nie marnować wody i nalewać jej tyle, ile potrzeba.

Akcja miała zmienić podejście pracowników do: korzystania z klimatyzacji latem i zimą, oraz ograniczenia zużycia energii elektrycznej i wody. I udało się! Przestrzegając zasad „Kultury OFF’owej” zdecydowanie zmniejszyliśmy zużycie energii elektrycznej, ale to nie wszystkie działania na rzecz czystego powietrza. Część podróży służbowych zastąpiły wideokonferencje, a do dyspozycji pracowników, którzy muszą udać się na spotkania z klientami mamy flotę ekologicznych samochodów.


W ramach inicjatywy Pomarańczowy rower przy naszych placówkach sukcesywnie montujemy stojaki rowerowe. Udostępniliśmy też 68 pomarańczowych rowerów dla klientów i pracowników banku. Zmotoryzowanych pracowników zachęcamy do carpoolingu – wspólnych dojazdów do pracy. Uruchomiliśmy wewnętrzny serwis CarpoolING, w którym pracownicy mogą umawiać się na wspólne przejazdy do pracy – mamy już kilkadziesiąt wspólnych tras, którymi podróżują pracownicy naszego banku.

Dołącz do akcji #mojepowietrze

Ekologiczne miejsce pracy 

Czysta i bezpieczna dla środowiska energia – to nasz cel, dlatego stawiamy na projekty z zakresu odnawialnych źródeł energii, wspieramy rozwój nowoczesnej infrastruktury energetycznej i projekty pozwalające lepiej wykorzystywać energię. Chcemy wspierać elektromobilność i przedsięwzięcia zapobiegające zanieczyszczeniom środowiska lub zwiększające możliwości recyklingu. Dlatego nasze ulotki, prezentery i plakaty zaczęliśmy drukować na papierze pochodzącym w 100% z recyklingu. Wszyscy pracownicy centrali w Warszawie i Katowicach korzystają z systemu tzw. wydruku podążającego. To rozwiązanie umożliwia wydruk dokumentu dopiero po przyłożeniu karty identyfikacyjnej pracownika do drukarki. W konsekwencji w 2017 roku zaoszczędziliśmy ponad milion kartek papieru w formacie A4.
W 2017 roku ograniczyliśmy też zużycie wody o ponad 13 proc. w stosunku do 2014 roku. Wodooszczędność nie ogranicza się jednak tylko do przykręcania kurka. Energooszczędne i wodooszczędne zmywarki są już standardowym wyposażeniem kuchni w budynkach centrali i regionów. W 64 placówkach zdemontowaliśmy i wymieniliśmy stare urządzenia klimatyzacyjne zawierające czynnik R22 z freonem. W ich miejsce zamontowaliśmy nowoczesne klimatyzatory zawierające bezpieczny dla środowiska czynnik chłodniczy. Wprowadziliśmy też nowy standard oświetlenia w oddziałach i centrali: oprawy w technologii LED i wymagających tego miejscach oświetlenie podążające. W banku segregujemy odpady. Oprócz tego zbieramy i bezpiecznie niszczymy nośniki danych (w formie papierowej i magnetycznej). W każdym oddziale zbieramy odpady biurowe (takie jak tonery, odpady meblowe, elektroniczne) oraz przekazujemy uprawnionej firmie do utylizacji. Segregację odpadów poszerzyliśmy o zbiórkę zużytych baterii. Pojemniki znajdują się w print roomach i aneksach centrali w Katowicach i Warszawie. Stopniowo dostarczane są również do budynków biur regionów.

Zarażamy ekologią

Chcemy wspierać ekologiczne podejście. Nie tylko nagradzać tych, którzy już są eko, ale motywować do przejścia na bardziej zieloną stronę biznesu. Dlatego w grudniu 2017 roku ogłosiliśmy Deklarację Ekologiczną. Zgodnie z nią w działalności biznesowej naszym priorytetem są projekty realizowane w trosce o środowisko. Zwiększamy swoje zaangażowanie w finansowanie projektów opartych o zieloną energię i jednocześnie stopniowo zmniejszamy ekspozycję produktową i kredytową dotyczącą działalności wysokoemisyjnej.

Ważne jest dla nas by dawać szansę i możliwość rozwoju mniejszym przedsiębiorcom, dla których środowisko naturalne jest równie ważne, co rozwój i zyski prowadzonych przez nich firm. Naszą ekoofertą wspieramy dobre postawy na rzecz czystego powietrza, postanowiliśmy też dotrzeć z refleksją o naszym powietrzu dalej. Dlatego zaprosiliśmy do współpracy holenderskiego designera, Daana Roosegaarde, twórcę Smog Free Tower. 7-metrowa wieża to pierwszy na świecie oczyszczacz powietrza ze smogu. Najpierw stanęła w Rotterdamie, potem w kilku chińskich miastach. W ramach naszej kampanii na rzecz czystego powietrza, ten nietypowy odkurzacz zanieczyszczeń powietrza postawiliśmy w krakowskim Parku Jordana. Jest wyposażony w przyjazną środowisku technologię pozwalającą filtrować 30 000 m3 powietrza na godzinę - oczyszcza je w promieniu kilkunastu metrów zużywając do tego mniej elektryczności niż bojler. Efektywność wieży została potwierdzona przez Politechnikę w Eindhoven.

Czyny znaczą więcej niż słowa, dlatego nie chcemy biernie obserwować negatywnych zmian w naszym otoczeniu. Najlepszy moment, żeby coś zmienić jest teraz. Dlatego zachęcamy do wspólnych przedsięwzięć, aby nasze środowisko było czystsze, lepsze i bardziej przyjazne. W trosce o zdrowie nas samych i przyszłych pokoleń – bo to wspólna inwestycja, która każdemu się opłaci.

Komentarze