Ciężki kawałek chleba czy bułka z masłem - czyli jak zarabiać na blogu

Zespół ING

Zespół ING

Artykuły (193)

Inspirujemy i motywujemy w Społeczności ING

30-08-2017

Według kalendarza nietypowych świąt, 31 sierpnia obchodzimy dzień Kawalerii Polskiej oraz dzień Solidarności i Wolności. Według standardowego kalendarza, 31 sierpnia to czwartek. Dla tysięcy uczniów w Polsce ta data oznacza ostatni dzień wakacji. Dla mieszkańców Malezji jest to dzień Hari Merdeka - święto niepodległości. Jak widać, na wszystko możemy spojrzeć z wielu perspektyw. Nie piszemy o tym zupełnie przypadkowo, bo 31 sierpnia to także Dzień Bloga - swoiste święto wielości opinii.

Czy zastanawialiście się kiedyś nad założeniem bloga? Zapewne słyszeliście, że blogerzy potrafią zarabiać oszałamiające sumy pieniędzy, bez konieczności wychodzenia z domu, czy pracując tylko kilka godzin tygodniowo. O tym, że to wszystko nie do końca prawda, przekonał się już niejeden początkujący opiniotwórca. Istnieją jednak osoby, które rzeczywiście realizują marzenie o sławie i bogactwie zza ekranu komputera, kształtują świadomość konsumentów i wpływają na decyzje zakupowe milionów czytelników. Jak dołączyć do tego grona? Sprawdźmy! 

Jak wynika z badania „Polska blogosfera 2016”, aktywnych blogerów jest w Polsce około 30 tys. Jednak tylko dla 10% blogi wystarczą, by utrzymać ich właścicieli. Ok. 18% blogerów traktuje pisanie jako dodatkowe źródło dochodu. Tak więc na blogach zarabia prawie 10 tys. osób. Skoro to takie proste, skąd taki przeciętny wynik? Zacznijmy od ustalenia faktów.

Ile zarabia bloger?

Tego nie sposób ustalić, bo rozbieżność jest ogromna. Jeden bloger może otrzymać 3000 zł za recenzję książki, a drugi za swoją opinię o tej samej pozycji dostanie 30 zł. Wszystko to zależy od siły marki danego blogera. Ktoś czytany przez rzesze fanów wywiera większy wpływ, więc jego opinia jest warta więcej, niż osoby początkującej na rynku. Według Jacka Gadzinowskiego, eksperta komunikacji internetowej i twórcy bloga gadzinowski.pl, poczytny autor może zarabiać nawet 500 tysięcy złotych rocznie. Oczywiście to tylko szacunki, ale na tyle obiecujące, że warto rozważyć dołączenie do blogosfery. Ta w ostatnich latach stała się platformą reklamy konkurującą z tradycyjnymi mediami. Dla wielu firm bloger jest punktem styku produktu z ogromem potencjalnych klientów. Nikogo nie dziwi, że 22% procent blogerów nie szuka firm do współpracy, bo to firmy odnajdują ich.

To, co niezbędne dla Twojej firmy na start – sprawdź!

Ile pracują blogerzy?

Choć wiele osób jest przekonanych, że blogowanie to bułka z masłem, okazuje się, że pracy przy blogu jest mnóstwo. Zwłaszcza na początku kariery zaangażowanie można spokojnie porównać z pełnowymiarową pracą. Poza faktycznym pisaniem trzeba odpowiadać na wiadomości od czytelników i firm, z którymi się współpracuje, przygotowywać następne pomysły, organizować terminy, odbywać spotkania, przechodzić szkolenia, pisać, pisać i jeszcze raz pisać. Jak w każdej innej branży, na sukces trzeba zapracować. Wizja popołudnia z komputerem jest już zwyczajnie nieaktualna, bo nadgodziny w tej branży to norma.

Jak zmonetyzować bloga?

Blogerzy wymieniają testy i recenzje jako rodzaje treści, z których czerpią największe zyski. Marki zabiegają o pozytywne recenzje swoich produktów, bo czytelnicy blogów często polegają na opinii swoich ulubionych twórców. Sami blogerzy, poza produktem do testowania, dostają też odpowiednio wysokie wynagrodzenia.
18% wskazuje na artykuły sponsorowane jako swoje główne źródło dochodów. Jednak podstawowym źródłem dochodu są nadal banery wyświetlane bezpośrednio na stronie. Mogą pochodzić z programów dedykowanych jak np. Google Adsense. W takim wypadku bloger otrzymuje wynagrodzenie na zasadzie CPC - cost per click, czyli ustaloną kwotę za każde kliknięcie przekierowujące użytkownika na stronę reklamodawcy. Takie reklamy są automatycznie dobierane pod kątem dopasowania do treści. W tekście o podróżach czytelnik zobaczy więc reklamy biur podróży, linki do hoteli, czy oferty last minute.
Kampanie dedykowane są często uważane za najbardziej efektywne. Przykład? Ikea zaproponowała 28 blogerom, by przy użyciu mebli z najnowszej kolekcji urządzili swoje mieszkania, a następnie czytelnicy głosowali na najciekawsze wystroje. W efekcie udało się dotrzeć do 200 tysięcy użytkowników.
Wzięci blogerzy są dziś traktowani jak celebryci. Ich opinie są ważne dla milionów osób. Ich książki są sprzedawane w tysiącach egzemplarzy. A zarobki tych najlepszych można szacować w  setkach tysięcy. Ich praca wymaga poświęceń, zaangażowania i pasji. Ale tych kilku, którym udało się dotrzeć na szczyt, jest inspiracją dla początkujących twórców ze wszystkich zakątków blogosfery.
A to tylko tekst pisany, są jeszcze vlogi i wszechobecny YouTube. Ale to już temat na inny artykuł. Do zobaczenia!

Curated content:
Źródła: http://www.newsweek.pl/styl-zycia/ile-zarabiaja-blogerzy-jak-zarobic-na-blogu,artykuly,399145,1.html
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-jak-zarabiac-na-blogu
http://biznes.onet.pl/wiadomosci/media/na-czym-zarabiaja-blogerzy/4mkyyq
http://zarabianie-na-blogu.pl/jak-zarobic-na-blogu-informacje-dla-poczatkujacych/
http://www.jestrudo.pl/jak-zarabiac-na-blogu/
Fot. Fotolia