Ach, ta dzisiejsza młodzież! Taka… przedsiębiorcza!

Zespół ING

Zespół ING

Artykuły (256)

Inspirujemy i motywujemy w Społeczności ING

28-06-2018

Ubolewanie nad nieodpowiednim zachowaniem młodzieży to ulubione zajęcie dorosłych. Po 30-tce prawie każdy zamienia się w malkontenta, któremu przeszkadza idealistyczne podejście młodych (OK, tych jeszcze młodszych!) do życia. Jednak, jeśli postawimy przed młodzieżą ambitny cel, okaże się, że potrafią nie tylko się dobrze bawić, ale i ten cel zrealizować!

Przed takim zadaniem stanęli uczestnicy programu Młodzi Przedsiębiorczy 2018, w którym udział wzięło 610 uczniów z całej Polski. Przez ostatni rok szkolny uczestnicy programu uczyli się przedsiębiorczości, aby tą wiedzę wykorzystać przy tworzeniu swojego własnego biznesplanu. W ścisłym finale wyróżniono 12 drużyn, które zaprezentowały swoje pomysły na startupy szerszej publiczności -Podczas konferencji finałowej w siedzibie ING Banku Śląskiego w Katowicach byliśmy świadkami prawdziwej erupcji pomysłów! Poprosiliśmy kilkoro uczestników programu o opowiedzenie o swojej pracy nad projektem. Może zainspiruje to innych (młodszych lub starszych), potencjalnych przedsiębiorców do działania?

Motywacja niejedno ma imię

Większość przedsiębiorców, na pytanie o motywację do założenia firmy, odpowie pewnie o perspektywie lepszych zarobków i większej swobodzie działania. A co do powiedzenia mają Ci, którzy dopiero wchodzą w dorosłość?

Dla Bieszczadników, czyli zespołu z malowniczej Rzepedzi, motywacją do udziału w programie była chęć poszukiwania nowych wyzwań, doświadczeń oraz przeżyć i zdobycie nowych umiejętności. Zwłaszcza w dziedzinie ekonomii. Dodatkowym impulsem do działania, było też … mieszkanie w niewielkiej miejscowości. Dla nas udział w takim programie był okazją do wykazania się aktywnością i pokazania innym naszej Małej Ojczyzny - jej historii, tradycji itp. Dodatkowo, zdobycie miana osoby przedsiębiorczej już teraz, dobrze rokuje na przyszłość - mówią zgodnie Bieszczadnicy. Ich biznesplan zakładał stworzenie w swojej miejscowości zajazdu “U Danusi”, w którym żywe byłyby regionalne tradycje i kultura.

Dla Pink Girls, czyli warszawskiego zespołu złożonego z uczennic Technikum Gastronomicznego w Warszawie, motywacją do udziału w programie Młodzi Przedsiębiorczy było doświadczenie czegoś nowego, a zarazem przydatnego w codziennym życiu. Dziewczyny, które wpadły na pomysł cukierni tworzącej zamawiane przez internet, spersonalizowane wypieki, same niedługo będą mogły swoje doświadczenie z programu wykorzystać w praktyce. Za jakiś czas skończą klasę o profilu cukierniczym, a to, czego się nauczyły, na pewno pomoże im w pracy zawodowej. Niewykluczone, że szkolny pomysł naprawdę trafi na rynek - uważnie rozglądajcie się po stołecznych ulicach!

Innym zespołem, który także wziął udział w finale programu Młodzi Przedsiębiorczy, byli Młodzi Aktywni. Trzeba przyznać, że Panowie realizowali  zadanie bardzo ambitne, ale i bardzo „na czasie”. Stworzyli pakiet aż 3 usług internetowych, oto jak je przedstawiają: Sworker to serwis mający za zadanie zgromadzenie użytecznych, wykorzystywanych przez twórców i biznesmenów narzędzi dostępnych w internecie. Your Inspiration to serwis, który ma  pomóc w odnalezieniu inspiracji tym, którzy ich poszukują, zaś RedFox Network to sieć logowania łącząca wszystkie nasze usługi razem. Dla młodych programistów największą motywacją do rozwoju projektu były efekty naszej pracy – każde małe zwycięstwo i krok do przodu, dawało nam energię do dalszego działania, twierdzą zgodnie.

Poznaj  pomysły i wszystkie drużyny finałowej konferencji Młodzi Przedsiębiorczy

Człowiek przedsiębiorczy, czyli… jaki?

No właśnie. Przedsiębiorczość, to słowo-wytrych, które nie ma jednej, pełnej i zamkniętej definicji. Dlatego ciekawe jest to, jak zespoły z różnych miejsc, stworzone z osób o tak różnych temperamentach i motywacjach rozumieją to, czym charakteryzuje się osoba „przedsiębiorcza”. Najlepiej będzie jak oddamy głos samym zainteresowanym. Zaś aktywnym biznesmenom radzimy uważnie notować...

Dla dziewczyn z Pink Girls, bycie przedsiębiorczym oznacza bycie zorganizowanym człowiekiem, posiadającym różnorodne cechy, które umożliwiają mu mądre prowadzenie własnego biznesu. Osoba taka wie, jak działa rynek, potrafi dostosować się do trendów panujących na świecie, dodając to „coś” od siebie.

Bieszczadnicy uzupełniają swoją definicję osoby przedsiębiorczej w ten sposób: według nas, człowiek przedsiębiorczy jest przede wszystkim kreatywny. Umie gospodarować swoimi zasobami, radzi sobie w trudnych sytuacjach. Jest zawsze przygotowany, umie oceniać ryzyko. Zna swoje mocne i słabe strony i potrafi wykorzystać odpowiednio swoje zalety. Dodatkowo należy wyróżnić optymizm i dynamizm, gdyż taka osoba działa ambitnie, nie boi się podejmować decyzji, jest pracowita, dokładna. Kolejną, równie ważną cechą jest umiejętność analizowania, dokonywania wyborów - co będzie lepsze, korzystniejsze, a z czego lepiej zrezygnować. Ambicja, odwaga i pewność siebie – tak, to zdecydowanie cechy osoby przedsiębiorczej. Podjęcie ryzyka w pewnych sytuacjach, dążenie do perfekcjonizmu, wiara w sukces pomaga go osiągnąć.

Co w tej sprawie mają do powiedzenia Młodzi Aktywni? Bycie osobą przedsiębiorczą nie jest łatwe. Osoba taka musi cechować się dużym opanowaniem i otwartością. Kreatywność, innowacyjność i zaradność to kolejne cechy, jakie powinna posiadać osoba przedsiębiorcza, ponieważ zawsze chce zdobywać nowych odbiorców i radzić sobie nawet w najtrudniejszej sytuacji. Nie powinna mieć też problemu z zarządzaniem własnymi finansami - potrafi sobie odmówić rzeczy niekoniecznych, a zaoszczędzone w ten sposób pieniądze przeznacza na przyszłościowe inwestycje. Przedsiębiorczość przejawia się   odpowiednim podejściem i szacunkiem do pracownika.  Podsumowując: najważniejszymi cechami osoby przedsiębiorczej są umiejętność logicznego myślenia i ambicja, dzięki którym będzie ona podejmować rozsądne decyzje i nie podda się zbyt łatwo.

Moc tkwi w zespole!

Jakimi zaletami powinien wyróżniać się prawdziwy mistrz biznesu? Lista cech jest długa i niejednego mogłaby wpędzić w kompleksy. Żeby sprawę nieco ułatwić, spytaliśmy się każdej ekipy o to, co było największą zaletą ich zespołu.  Nie od dziś przecież wiadomo, że praca w zgranym zespole jest nie tylko szybsza, ale i bardziej efektywna.

Młodzi Aktywni stwierdzili, że ich największą zaletą własną były innowacyjność, refleksyjne podejście i próba stworzenia czegoś przydatnego dla ludzi. Jednak największą z wartości, która nas charakteryzuje jako zespół jest niezależność! Nie podlegamy pod żaden ścisły nadzór -. zastosowaliśmy własne rozwiązania, dzięki czemu jesteśmy niezależni od innych.

Naszą największą zaletą jest umiejętność pracy w grupie oraz szybkie i sprawne wykonywanie postawionych przed nami zadań - zauważają dziewczyny z Pink Girls. Jesteśmy bardzo zgranym zespołem i każda z nas chciała jak najlepiej dla całej grupy.  

Podobnie wnioski wysnuł zespół Bieszczadników: nasz zespół posiada bardzo dużo zalet, ale podczas realizacji projektu najważniejsza  okazała się umiejętność pracy zespołowej . Szczególnie ważna była umiejętność wysłuchania innych opinii oraz dojścia do porozumienia w przypadku różnicy zdań. Wiadomo, niekiedy między nami rodziły się konflikty, ale w końcu „kto się lubi, ten się czubi”!  

Często na łamach bloga Społeczności ING zastanawiamy się, jakie są idealne proporcje doświadczenia, zaangażowania i kreatywności podczas tworzenia własnego biznesu. Oczywiście, idealny przepis nie istnieje - każdy z osobna powinien samemu odkryć swoje własne składniki na sukces. Zdecydowanie możemy jednak stwierdzić jedno - z takim podejściem do biznesu, jaki mają te 3 zespoły, żaden biznesplan nie będzie skazany na porażkę!